Ce este norma de poluare auto si cum influenteaza impozitul si asigurarea in 2025 | asigurari.ro

Ce este norma de poluare auto și cum influențează impozitul și asigurarea în 2025

Masina verde cu un simbol in forma unei frunze pe portiera parcata langa o cladire

În ultimii ani, atunci când discutăm despre autoturisme, auzim tot mai des termenii “normă de poluare Euro 4”, “Euro 5”, “Euro 6” etc. Dar ce înseamnă mai exact norma de poluare și de ce ar trebui să te intereseze? Pe scurt, norma de poluare reprezintă un standard european care indică nivelul maxim admis de emisii nocive pe care motorul mașinii tale le poate produce. Cu cât norma (standardul Euro) este mai nouă, cu atât vehiculul poluează mai puțin, datorită tehnologiilor avansate de control al emisiilor (cum ar fi catalizatoarele, filtrele de particule etc.).

De ce este important acest aspect? Pentru că normele de poluare nu sunt doar simple clasificări tehnice – ele încep să aibă impact direct în buzunarul tău. Impozitul auto (taxa anuală pentru deținerea mașinii) și costul sau condițiile de asigurare auto pot fi influențate de această normă. În acest articol vom explica pe înțelesul tău ce reprezintă fiecare normă de poluare, cum poți afla în ce categorie se încadrează mașina ta și mai ales cum te afectează la nivel de taxe și asigurări. Vom folosi un ton informativ, adresându-ne direct ție, pentru a-ți oferi claritate asupra subiectului. Să începem prin a lămuri conceptul de bază al normelor de poluare Euro.

Cuprins:

  1. Ce este norma de poluare (standardul Euro)?
  2. Norma de poluare și impozitul auto
  3. Norma de poluare și asigurarea auto

Ce este norma de poluare (standardul Euro)?

Normele de poluare Euro sunt standarde adoptate la nivelul Uniunii Europene începând cu anul 1992, menite să limiteze emisiile poluante ale vehiculelor. Fiecare nouă treaptă (Euro 1, 2, 3... până la actualul Euro 6 și viitorul Euro 7) înăsprește limitele maxime admise pentru diferiți poluanți, precum monoxidul de carbon (CO), oxizii de azot (NOx), hidrocarburile nearse (HC) și particulele fine (PM). Cu alte cuvinte, o mașină cu normă Euro 6 va trebui, de exemplu, să emită mult mai puține noxe decât una cu Euro 3.

Iată, pe scurt, evoluția principalelor norme Euro și anii introducerii lor:

  • Euro 1 – introdusă în 1992/1993. A impus pentru prima dată catalizator pe mașini și limite maxime de ~2,7 g/km CO (pentru benzină și diesel).
  • Euro 2 – 1996/1997. Limite mai stricte: de exemplu, pentru motoare pe benzină CO scăzut la 2,2 g/km, iar pentru diesel 1,0 g/km.
  • Euro 3 – 2000/2001. A separat limitele pentru NOx și HC și a introdus obligativitatea sistemelor de diagnosticare la bord (OBD) pentru monitorizarea emisiilor.
  • Euro 4 – 2005/2006. A redus drastic emisiile de particule la motoarele diesel (introducând filtre de particule – DPF) și a scăzut iar limitele de Nox.
  • Euro 5 – 2009/2011. A făcut obligatoriu filtrul de particule pentru toate diesel-urile și a impus limite și pentru particulele emise de motoarele pe benzină cu injecție directă.
  • Euro 6 – 2014/2015. A redus cu ~67% limita de NOx la diesel față de Euro 5, necesitând tehnologii avansate (SCR – reducere catalitică selectivă, EGR – recircularea gazelor de eșapament) pentru a fi respectată.
  • Euro 7în pregătire (se preconizează implementarea din 2025). Va aduce limite și mai stricte, inclusiv testări în condiții reale de trafic (RDE) mult mai severe pentru toți poluanții.

Fiecare vehicul nou omologat în UE trebuie să respecte norma curentă la momentul fabricației sale. Norma de poluare a mașinii tale este de obicei înscrisă în Cartea de Identitate a Vehiculului (CIV) sub forma unui cod (de exemplu, E5 pentru Euro 5, E4 pentru Euro 4 ș.a.). Dacă ai o mașină electrică pură, aceasta este notată diferit (cod EE în CIV) și, practic, este considerată fără emisii poluante directe.

De ce contează toate acestea pentru tine? Pentru că autoritățile și piața auto utilizează norma de poluare în tot mai multe moduri: de la restricții de circulație în marile orașe (unele orașe europene interzic deja accesul mașinilor sub Euro 4 sau Euro 5 în centru) până la taxe și stimulente financiare. În România, pe lângă discuțiile despre protecția mediului, normele de poluare au început să influențeze direct impozitele auto și anumite aspecte legate de asigurări, după cum vom detalia în continuare.

Norma de poluare și impozitul auto

În prezent, impozitul anual pentru autoturisme (taxa plătită de proprietar către primărie) se calculează strict pe baza capacității cilindrice a motorului, nu a nivelului de poluare. Cu alte cuvinte, o mașină de 2000 cmc plătește mai mult impozit decât una de 1400 cmc, indiferent dacă este Euro 6 sau Euro 3. Acest sistem a fost adesea criticat ca fiind inechitabil și depășit. Argumentul este că nu reflectă adevărata poluare sau valoare a mașinii: de exemplu, există mașini moderne cu motoare mici, dar foarte scumpe, și vehicule vechi cu motoare mari, dar ieftine – iar impozitul nu ține cont de aceste diferențe.

Lucrurile urmează însă să se schimbe. Ca parte a angajamentelor asumate prin PNRR și a politicii “poluatorul plătește”, autoritățile pregătesc o reformă a impozitelor auto care va ține cont și de norma de poluare a vehiculului. Conform declarațiilor oficiale, începând cu 1 ianuarie 2026, impozitul pentru mașini ar putea fi diferențiat în funcție de vechime și gradul de poluare al mașinii. Ministrul Mediului și al Finanțelor au subliniat principiile noii taxe: cei care poluează mai mult vor plăti mai mult, iar cei cu vehicule mai puțin poluante vor plăti mai puțin. Practic, se dorește ca un proprietar de mașină foarte veche și poluantă să contribuie substanțial mai mult la buget, pe când proprietarii de mașini noi, nepoluante, să fie în avantaj.

Pentru a ne face o idee, reprezentanții industriei auto au oferit deja estimări despre cât de mult ar putea crește impozitul la vehiculele cu norme inferioare. Un exemplu citat des este cel al unei mașini vechi de ~20 de ani, normă de poluare Euro 2: astăzi, un asemenea autoturism plătește în jur de 160-170 lei pe an impozit local, însă după noile reguli s-ar putea ajunge la 1.800 – 1.900 lei pe an. Asta înseamnă de aproximativ 11 ori mai mult și ar fi o diferență dramatică pentru proprietarii acestor vehicule. Scopul este descurajarea păstrării în circulație a mașinilor foarte poluante și vechi. În prezent, parcul auto al României este unul dintre cele mai îmbătrânite din Europa, cu o vârstă medie de ~18 ani pentru autoturisme și milioane de vehicule sub Euro 4 încă pe șosele. Astfel, impactul unei asemenea măsuri ar fi major, deoarece foarte mulți șoferi se vor confrunta cu taxe sporite.

Trebuie menționat că și până acum au existat diverse taxe legate de poluare, dar nu integrate în impozitul anual. De exemplu, s-au introdus pe parcursul anilor taxa de primă înmatriculare care ținea cont de norma Euro și emisiile CO₂ ale mașinii la momentul înregistrării în România. Aceasta a fost însă suspendată și modificată de mai multe ori, din cauza neconformității cu legislația UE, și în final eliminată. Noua abordare, începând cu 2026, este de a integra principiul “poluatorul plătește” în impozitul anual local, ceea ce e diferit față de vechea taxă de mediu. Altfel spus, nu vei plăti doar o dată la înmatriculare o sumă mare, ci vei plăti an de an un impozit mai mare dacă mașina ta are un standard de poluare mai slab.

În contrapondere, proprietarii de vehicule nepoluante sau puțin poluante sunt și ei vizați de politica diferențiată, dar în sens pozitiv. Mașinile electrice sunt deja scutite 100% de la plata impozitului auto (conform Codului Fiscal în vigoare), iar cele hibride beneficiază de cel puțin 50% reducere la impozit. Aceste facilități fiscale sunt menite să încurajeze șoferii să aleagă vehicule cu emisii reduse. Așadar, norma de poluare influențează impozitul și în sensul că, dacă optezi pentru o mașină electrică sau cel puțin hibridă, vei economisi bani frumoși la taxele anuale.

Cheie auto asezata pe o suprafata inchisa la culoare alaturi de un breloc cu o frunza verde

Norma de poluare și asigurarea auto

După cum am văzut, statul pregătește măsuri clare prin care norma de poluare să afecteze impozitul auto. Dar ce impact are norma Euro asupra asigurării mașinii tale? Aici lucrurile sunt puțin diferite față de impozite.

Asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) este, prin lege, obligatorie indiferent de ce mașină conduci – fie ea nouă sau veche, electrică sau Euro 2 pe benzină. Tariful poliței RCA nu este stabilit de stat în funcție de norma de poluare, ci de către companiile de asigurări, pe criterii de risc actuarial. În practică, asigurătorii iau în calcul factori precum puterea motorului, categoria și masa vehiculului, vârsta șoferului, zona în care circulă preponderent (domiciliul), istoricul de daune al asiguratului (bonus-malus) și alți indicatori statistici relevanți. Norma de poluare nu figurează în mod direct printre criteriile de calcul ale primei RCA – două mașini identice ca model și putere, dar una Euro 3 și alta Euro 6, vor primi în general cotații similare la RCA (diferența făcând-o mai degrabă cine le conduce și unde). Așadar, nu te aștepta ca asigurarea RCA să fie mai ieftin doar pentru că mașina ta e mai “eco” sau, invers, să fie mai scump pentru că ai o mașină poluantă. Asigurarea RCA acoperă daunele produse altora în accidente, iar riscul pe care îl evaluează asigurătorii ține de probabilitatea de accident și severitatea pagubelor, nu de emisiile de noxe.

Totuși, există efecte indirecte. Norma de poluare este strâns legată de vârsta mașinii. O normă Euro mai mică indică în general o mașină mai veche. Iar vechimea autovehiculului poate influența unele aspecte de asigurare, mai ales când vorbim de asigurările facultative. De exemplu, în cazul asigurării CASCO, companiile impun adesea limite de vârstă pentru mașinile asigurate. Multe firme nu mai asigură full CASCO mașini mai vechi de 10 ani, sau aplică condiții speciale. În practică, unii asigurători acceptă vehicule de până la 10-12 ani vechime, alții merg până la 15 ani, însă peste aceste limite poate fi dificil să găsești o ofertă CASCO standard.

Ce înseamnă asta pentru tine, ca proprietar al unei mașini vechi (implicit cu normă de poluare învechită)? În primul rând, poate fi greu să găsești o asigurare CASCO completă care să acopere autoturismul. Chiar și când găsești, vor exista costuri mai mari sau condiții speciale: de regulă, asigurările CASCO pentru mașini “bătrâne” vin cu franșize obligatorii (parte din daună suportată de tine). De exemplu, companiile pot impune o franșiză de 300-500 € sau un procent (5-10%) din suma asigurată la fiecare daună, tocmai pentru că riscul de avarii crește odată cu uzura mașinii. Prima de asigurare CASCO, în sine, tinde și ea să fie mai mare proporțional cu valoarea redusă a mașinii: s-a estimat că poate ajunge la 10-25% din suma asigurată anual, mai ales la autoturismele foarte vechi, și crește dacă apar daune pe parcurs. Practic, cu cât mașina este mai veche (normă de poluare inferioară), cu atât raportul cost asigurare / valoare mașină devine mai puțin avantajos – de aici apare și întrebarea dacă merită să mai faci CASCO la un vehicul de exemplu de 15 ani.

Vești bune există totuși și pe acest front: piața asigurărilor s-a adaptat oarecum pentru a oferi soluții intermediare posesorilor de mașini mai vechi. Unele companii au lansat produse de CASCO Econom, destinate mașinilor cu vechime peste 10 ani. Aceste polițe acoperă în general daunele majore (coliziuni, calamități naturale), dar pot exclude avarii minore sau riscuri care ar fi acoperite de un CASCO obișnuit. Primele sunt mai accesibile și suma asigurată este limitată. Astfel de opțiuni sunt o variantă de luat în calcul dacă ai un autoturism valoros pentru tine, dar mai în vârstă, pe care vrei totuși să-l protejezi parțial. Important de reținut: dacă mașina ta are deja peste ~12-15 ani (Euro 3 sau Euro 4, de regulă), este posibil să nu mai găsești deloc ofertă CASCO la unele firme, iar la altele să ți se propună doar acest tip de CASCO restrâns.

În ceea ce privește asigurarea RCA, am menționat că norma de poluare nu influențează direct costul. Însă indirect, există două aspecte demne de menționat:

  • Siguranța rutieră: Mașinile foarte vechi, care corespund normelor de poluare inferioare, sunt adesea lipsite de tehnologiile moderne de siguranță (ESP, airbag-uri multiple, sisteme avansate de asistență). Specialiștii atrag atenția că vârsta înaintată a parcului auto din România (peste 60% din mașini au peste 15-20 de ani) e un factor care afectează negativ siguranța rutieră. Un vehicul vechi are șanse mai mari să sufere defecțiuni tehnice sau să nu protejeze la fel de bine pasagerii, ceea ce poate duce la accidente mai grave. Acest risc sporit se reflectă în despăgubirile plătite în caz de accident și, pe termen lung, asiguratorii îl iau în considerare în calculele lor (de exemplu, prin tarife ușor mai mari la vehiculele foarte vechi, deși nu explicit pe norma Euro, ci posibil prin corelare cu capacitatea sau alte criterii).
  • Vehicule electrice/hibrid: Dacă la impozite aceste vehicule sunt clar favorizate (impozit zero sau redus, cum menționam mai sus), la asigurare situația nu este neapărat la fel. Uneori există percepția că o mașină electrică ar trebui să aibă RCA mai ieftin pentru că nu poluează – în realitate, emisiile nu contează la RCA. De fapt, unele modele electrice au o putere mare (cuplu instantaneu) și costuri ridicate de reparație, ceea ce în mod mixt poate duce chiar la prime de asigurare mai mari la anumite firme, comparativ cu mașini clasice echivalente.

Norma de poluare a unui autoturism nu este doar o literă înscrisă în actele mașinii, ci un factor cu impact practic asupra costurilor de deținere a vehiculului. În contextul actual, în care România încearcă să reducă poluarea și să-și alinieze legislația cu principiile europene, șoferii cu mașini vechi și poluante vor observa tot mai mult efectele: impozite anuale în creștere pentru vehiculele cu norme Euro inferioare și posibile obstacole la asigurare (polițe CASCO tot mai dificil de obținut sau mai scumpe pentru mașinile foarte vechi). Pe de altă parte, cei care aleg vehicule moderne, cu emisii reduse sau zero, beneficiază deja de scutiri ori reduceri de taxe și de facilități precum accesul în zone cu emisii reduse sau parcări gratuite, și au în general un risc tehnic mai mic asociat mașinii lor.