Fie că ești posesorul unui autovehicul de mult timp și dorești să îl vinzi sau să închei o asigurare, fie ești un nou proprietar de autovehicul și îți dorești să cunoști și să înțelegi ce obligații fiscale ai, este important să te documentezi din timp și din surse sigure.
Una dintre principalele obligații pe care le ai ca cetățean român este plata taxelor și a impozitelor locale, iar dovada plății lor se regăsește și în certificatul fiscal auto. Descoperă în cele ce urmează tot ce trebuie să știi despre acest document: când ai nevoie de el, cum îl poți obține, ce acte îți trebuie, cât e valabil și ce se întâmplă dacă nu-l deții.
Certificatul fiscal auto, denumit și „certificat de atestare fiscală” este un document care atestă situația fiscală a unui autovehicul și a proprietarului acestuia. Mai exact, acest document demonstrează că proprietarul și-a îndeplinit obligațiile fiscale către administrația locală și poate fi obținut din partea autorităților competente.
Certificatul fiscal auto este reglementat prin Ordinul Ministrului Finanțelor Publice nr. 3654/2015, cu modificările și actualizările ulterioare. În cadrul acestuia, la Art.1, alin. (5) este menționat faptul că un model certificat fiscal auto conține următoarele informații:
Așadar, dacă te-ai întrebat vreodată cum arată un certificat fiscal auto, ei bine, acesta este un document oficial care conține toate informațiile de mai sus.
Cu siguranță când ai auzit prima dată de certificatul de atestare fiscală, te-ai întrebat la ce folosește și când ai nevoie de el. Iată 3 situații importante când ai nevoie de certificatul de atestare fiscală:
👉 Nu uita că, pentru a putea circula pe drumurile publice, ai nevoie de asigurare RCA auto care să te protejeze financiar în cazul unui eveniment nefericit în trafic. Alege asigurarea RCA potrivită pentru tine și bucură-te de o experiență liniștită de condus.
Certificatul fiscal auto se eliberează la cererea expresă a contribuabilului către Administrația Finanțelor Publice de sector, în cazul Bucureștiului, sau a localității în raza căruia este înregistrată persoana. Taxa de certificat fiscal auto este de 10 lei și poate fi plătită online.
În prezent, există 2 modalități prin care poți obține certificatul fiscal auto. Descoperă în continuare care sunt acestea și ce presupune fiecare modalitate de obținere certificat fiscal auto.
Prima și cea mai facilă metodă de obținere fiscal auto, este de a obține certificatul fiscal auto online. Iată ce pași trebuie să parcurgi pentru obținerea unui certificat de atestare fiscală online:
Documentul se eliberează în conformitate cu legislația în vigoare (Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal și Legea nr. 207/2015 privind Codul de Procedură Fiscală) doar dacă ai plătit taxele și impozitele locale la zi.
Cea de-a doua modalitate de a obține certificatul fiscal pentru mașină este prin depunerea unei cereri scrise la administrația financiară competentă. Cererea poate fi depusă personal la registratura organului fiscal sau prin poștă. În acest caz, documentul se eliberează în maximum 3 zile lucrătoare din momentul depunerii cererii.
Dacă soliciți actul pentru radierea autoturismului din registre, termenul de eliberare certificat fiscal este și mai mare, de 5 zile lucrătoare.
Procesul de obținere a acestui certificat a cunoscut o transformare semnificativă odată cu apariția opțiunii de eliberare certificat fiscal online. De aceea, dacă nu ai timp sau pur și simplu nu îți dorești să aștepți câteva zile pentru certificatul de atestare persoane fizice sau juridice, cea mai potrivită metodă este de a solicita certificatul fiscal online.
Iată care sunt acele acte necesare pentru eliberarea certificatului fiscal auto pentru persoane fizice:
În cazul în care soliciți certificatul fiscal în numele altei persoane, pe lângă aceste acte necesare pentru certificat fiscal, va fi necesară o împuternicire din partea proprietarului, însoțită de o copie și originalul cărții tale de identitate. În această situație, fie optezi pentru un model împuternicire certificat fiscal standard, fie apelezi la un notar care să redacteze documentul în funcție de nevoile tale.
Iată care sunt actele necesare obținerii certificatului fiscal auto pentru persoane juridice:
Dacă alegi să faci o solicitare fizică pentru obținerea certificatului fiscal auto, atunci este nevoie să completezi un model cerere eliberare certificat fiscal auto pe care să îl prezinți alături de celelalte documente. Cererea de eliberare certificat fiscal auto pentru persoane fizice este pusă la dispoziție online și poate fi completată în doar câteva minute.
Și pentru cei care dețin o firmă, cererea de eliberare certificat fiscal pentru persoane juridice, poate fi de asemenea găsită în mediul online, pe site-ul autorităților competente.
Certificatul fiscal auto se eliberează în 2 exemplare: unul este oferit solicitantului, iar celălalt se arhivează la instituția fiscală. Valabilitatea certificatului fiscal auto pentru vânzarea autovehiculului este de 90 de zile pentru persoane fizice și de 30 de zile pentru persoane juridice.
👉 Dacă îți vinzi mașina și cauți să cumperi un model mai nou, nu uita să te interesezi și de o asigurare CASCO facultativă, care să îți ofere un plus de protecție financiară în ceea ce privește daunele survenite în urma unui accident rutier, a unui act de vandalism, a unui fenomen natural sau chiar în urma unui furt.
Așa cum ai putut observa parcurgând acest articol, certificatul fiscal nu este doar un simplu act administrativ, ci o dovadă concretă a respectării obligațiilor fiscale și a contribuției tale la sistemul fiscal al țării. Acesta este necesar în special atunci când dorești să îți vinzi mașina și să o radiezi pentru a nu mai plăti impozitul aferent. De aceea, este bine să te asiguri că, în astfel de cazuri, ai un certificat fiscal auto valabil.
Sursă foto: Shutterstock