Ce este certificatul fiscal auto și cum se obține

Fie că ești posesorul unui autovehicul de mult timp și dorești să îl vinzi sau să închei o asigurare, fie ești un nou proprietar de autovehicul și îți dorești să cunoști și să înțelegi ce obligații fiscale ai, este important să te documentezi din timp și din surse sigure.

Una dintre principalele obligații pe care le ai ca cetățean român este plata taxelor și a impozitelor locale, iar dovada plății lor se regăsește și în certificatul fiscal auto. Descoperă în cele ce urmează tot ce trebuie să știi despre acest document: când ai nevoie de el, cum îl poți obține, ce acte îți trebuie, cât e valabil și ce se întâmplă dacă nu-l deții.

Ce este certificatul fiscal?

Certificatul fiscal auto, denumit și „certificat de atestare fiscală”, este un document care atestă situația fiscală a unui autovehicul și a proprietarului acestuia. Mai exact, acest document demonstrează că proprietarul și-a îndeplinit obligațiile fiscale către administrația locală și poate fi obținut din partea autorităților competente.

Când ai nevoie de certificatul de atestare fiscală?

Certificatul de atestare fiscală este necesar în mai multe situații importante. Iată trei cazuri frecvente în care ai nevoie de acest document:

  1. Atunci când vinzi autovehiculul: Acest document demonstrează că tu, proprietarul actual al autovehiculului, ești la zi cu obligațiile fiscale față de administrația publică locală și că nu ai datorii. Din acest motiv, certificatul fiscal pentru vânzare auto este obligatoriu atunci când dorești să vinzi un autovehicul în România. Prin urmare, când se vinde un autovehicul, acesta trebuie scos din evidența primăriei.
  2. Atunci când vrei să radiezi autovehiculul: Pentru a scoate autovehiculul de la impozit și a nu mai plăti impozitul pentru mașină, trebuie să mergi la Direcția Taxe și Impozite Locale. Acolo ți se va solicita certificatul auto de atestare fiscală pentru a demonstra că nu ai datorii.
  3. Atunci când vrei să închei o asigurare auto: Pentru a încheia o poliță de asigurare auto, companiile de asigurări vor solicita prezentarea certificatului fiscal auto.

Nu uita că, pentru a putea circula pe drumurile publice, ai nevoie de asigurare RCA auto care să te protejeze financiar în cazul unui eveniment nefericit în trafic. Alege asigurarea RCA potrivită pentru tine și bucură-te de o experiență liniștită de condus.

Obținere certificat fiscal auto: de unde se obține, în cât timp se obține și de ce documente ai nevoie?

Certificatul fiscal auto se eliberează la cererea expresă a contribuabilului către Administrația Finanțelor Publice de sector, în cazul Bucureștiului, sau a localității în raza căruia este înregistrată persoana. Taxa de certificat fiscal auto este de 10 lei și poate fi plătită online.

În prezent, există două modalități prin care poți obține certificatul fiscal auto. Descoperă în continuare care sunt acestea și ce presupune fiecare modalitate.

Cum poți obține certificatul fiscal online?

Cea mai facilă metodă de obținere a certificatului fiscal auto este online. Iată ce pași trebuie să parcurgi:

  • Înscrie-te pe platforma de taxe și impozite locale;
  • Depune cererea pentru eliberarea certificatului fiscal auto online;
  • Introdu datele tale de autentificare și accesează zona dedicată (Certificate fiscale) conform instrucțiunilor primite;
  • Descarcă certificatul de atestare fiscală auto. Acesta va fi publicat în zona de Certificate Fiscale în maximum 48 de ore de la depunerea cererii. Certificatul fiscal auto nu se eliberează pe loc.

Documentul se eliberează în conformitate cu legislația în vigoare (Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal și Legea nr. 207/2015 privind Codul de Procedură Fiscală) doar dacă ai plătit taxele și impozitele locale la zi.

Cum poți obține certificatul fiscal printr-o cerere scrisă?

Cea de-a doua modalitate este prin depunerea unei cereri scrise la administrația financiară competentă. Cererea poate fi depusă personal la registratura organului fiscal sau prin poștă. În acest caz, documentul se eliberează în maximum 3 zile lucrătoare din momentul depunerii cererii.

Dacă soliciți actul pentru radierea autoturismului din registre, termenul de eliberare este de 5 zile lucrătoare.

Procesul de obținere a acestui certificat a cunoscut o transformare semnificativă odată cu apariția opțiunii de eliberare certificat fiscal online. De aceea, dacă nu ai timp sau pur și simplu nu îți dorești să aștepți câteva zile, cea mai potrivită metodă este solicitarea certificatului fiscal online.

Acte necesare pentru eliberarea certificatului fiscal auto

Iată care sunt actele necesare pentru eliberarea certificatului fiscal auto pentru persoane fizice:

  • Cerere certificat fiscal pentru persoane fizice;
  • Carte de identitate (copie);
  • Document de vânzare: un act care să ateste vânzarea autovehiculului, contractul de vânzare-cumpărare sau alt document legal care să confirme vânzarea vehiculului;

În cazul în care soliciți certificatul fiscal în numele altei persoane, pe lângă aceste acte, va fi necesară o împuternicire din partea proprietarului, însoțită de o copie și originalul cărții tale de identitate. Poți opta pentru un model împuternicire certificat fiscal standard sau să apelezi la un notar care să redacteze documentul în funcție de nevoile tale.

Iată care sunt actele necesare pentru obținerea certificatului fiscal auto pentru persoane juridice:

  • Cerere certificat fiscal pe firmă pentru persoane juridice;
  • Împuternicire din partea firmei pentru persoana care solicită certificatul fiscal;
  • Factura și contractul de vânzare-cumpărare a autovehiculului;
  • Factura de valoare reziduală și dovada plății acesteia, dacă autovehiculul a fost achiziționat prin intermediul unui contract de leasing;
  • Copie a Certificatului de Înregistrare al firmei, care să ateste legalitatea și existența acesteia.

Model cerere eliberare certificat fiscal auto

Dacă alegi să faci o solicitare fizică pentru obținerea certificatului fiscal auto, atunci este nevoie să completezi un model cerere eliberare certificat fiscal auto pe care să îl prezinți alături de celelalte documente. Cererea de eliberare certificat fiscal auto pentru persoane fizice este pusă la dispoziție online și poate fi completată în doar câteva minute.

Pentru cei care dețin o firmă, cererea de eliberare certificat fiscal pentru persoane juridice poate fi de asemenea găsită în mediul online, pe site-ul autorităților competente.

Valabilitate certificat fiscal auto: cât este valabil certificatul fiscal auto?

Certificatul fiscal auto se eliberează în 2 exemplare: unul este oferit solicitantului, iar celălalt se arhivează la instituția fiscală. Valabilitatea certificatului fiscal auto pentru vânzarea autovehiculului este de 90 de zile pentru persoane fizice și de 30 de zile pentru persoane juridice.

Certificatul fiscal nu este doar un simplu act administrativ, ci o dovadă concretă a respectării obligațiilor fiscale și a contribuției tale la sistemul fiscal al țării. Acesta este necesar în special atunci când dorești să îți vinzi mașina și să o radiezi pentru a nu mai plăti impozitul aferent. De aceea, este bine să te asiguri că, în astfel de cazuri, ai un certificat fiscal auto valabil.

Dacă îți vinzi mașina și cauți să cumperi un model mai nou, nu uita să te interesezi și de o asigurare CASCO facultativă, care să îți ofere un plus de protecție financiară în ceea ce privește daunele survenite în urma unui accident rutier, a unui act de vandalism, a unui fenomen natural sau chiar în urma unui furt.

Om la laptop cu o masina in mana. Om completand o cerere de certificat fiscal auto.

Sursa foto: Shutterstock